dilluns, 29 de gener del 2018

2. Edublogs: els blogs educatius.


La Viquipèdia defineix els edublogs com aquells blogs creats amb un propòsit educatiu (tot plegat, una definició un tant oberta...). Allò cert és que els professors han vist en ells un suport al procés d'ensenyament-aprenentatge (que no un substitut) i han apostat per integrar-lo dins la seva tasca docent. Com us podreu imaginar, a la xarxa es troben milers d'edublogs. I cada dia n'apareixen de nous (de fet, nosaltres en crearem un!).



Certament, no es tracta de construir un blog perquè sí, i abans de res potser és important que et demanis què pretens amb la posada en marxa d'aquest recurs. 

1. Avantatges i desavantatges:



Com qualsevol altre eina (digital o no), l'ús del blog a l'aula té arguments a favor i en contra. Per aquest motiu, és necessari que el professorat, guia en el procés d'ensenyament-aprenentatge, avaluï prèviament la idoneïtat d'incorporar o no aquesta eina dins la seva tasca docent.

  • Avantatges:
  1. Permet la creació d'una comunitat d'aprenentatge en la qual tots hi participen i es senten integrats.
  2. És una eina que permet la classificació i gestió de la informació i el coneixement.
  3. Fomenta el treball cooperatiu i la intel·ligència col·lectiva.
  4. Fomenta l'autonomia de l'alumnat en la gestió del seu aprenentatge.
  5. Fomenta la competència digital, la competència comunicativa i lingüística i la creativitat.
  6. Permet el seguiment de l'evolució de l'alumne per part de l'escola, però també de les famílies.
  • Desavantatges:
  1. El professorat i l'alumnat ha d'estar en disposició de les competències digitals necessàries pel seu funcionament (cal superar abans la bretxa digital).
  2. Cal tenir en compte les possibilitats personals i materials de l'alumnat (no tothom té les mateixes habilitats ni els recursos necessaris a casa).
  3. A classe hem de tenir "un pla B" per a aquells dies que no funciona internet o el suport informàtic (segur que sabeu del que parlo!).
Finalment, crec que és important que tinguem clar que aquesta eina no substitueix en cap cas la tasca docent, si més bé no, ha de veure's com un element complementari que ajudi en el procés d'ensenyament-aprenentatge.

2. Possibles aplicacions a l'aula:

Una vegada hagis valorat els avantatges i inconvenients, l'altra qüestió que ens podem plantejar és com podem integrar-lo dins l'aula. Alguns suggeriments...


  • Com a blog del professor
    • El professor pot, abans de la classe, motivar l'alumnat amb qualque element (textual, gràfic ...) que serveixi per introduir la temàtica a tractar i propiciï un debat inicial.
    • El professor pot, després de la sessió a l'escola, fer una recapitulació de la sessió a l'aula o aportar materials complementaris que fomentin la participació activa de l'alumnat.
  • Com a blog compartit professorat-alumnat (blog d'aula).
    • El professorat i l'alumnat comparteixen el rol de ser els encarregats de recapitular les sessions d'aula i/o aportar materials complementaris per la reflexió i la discussió.
  • Com a blog d'alumnat.
    • L'alumnat fa servir el blog a mode de "porta-foli" personal.

1. Comença a inspirar-te, a demanar-te què vols i quina utilitat vols donar al teu projecte. Estam a punt de començar!

2. Debat i pluja d'idees: quina utilitat podem donar al blog dins la nostra tasca docent?